Recentelijk is er aandacht voor de tevredenheid en het welzijn van medewerkers en de bijbehorende drijfveren. Voorheen was de werkgever-werknemerrelatie gewoon een uitwisseling van te doen werk en te betalen salaris. Er kwam steeds meer aandacht voor efficiënter en daarna “leuker” werken. Het bedrijf heeft ontdekt dat het bedrijf floreert met gelukkige medewerkers.
Nu zijn de zaken volledig veranderd. Bij grote HR-evenementen die jaarlijks over de hele wereld worden gehouden, is de werknemerservaring vóór en de werknemerservaring erna.
Hoe beter de ervaring van de medewerker, hoe beter de prestatie. Geweldige prestaties komen voort uit een essentiële motivatie. De ervaring van een goede medewerker versterkt deze motivatie. Want over het algemeen denk ik dat ik gemotiveerd ben als ik naar mijn werk kom. Ze willen werken en zijn daartoe bereid. Als manager ga je nog een stap verder. Het goed inspireren van medewerkers zorgt ervoor dat zij optimaal functioneren op de werkvloer. Er is ruimte voor een lachen en huilen. Iedere medewerker weet wat bijdraagt aan hun uiteindelijke doel.
Volgens de zelfbeschikkingstheorie heeft ieder mens drie natuurlijke basisbehoeften. Wanneer aan deze drie basisbehoeften is voldaan, kan men optimaal functioneren en groeien.
7 tips voor motivatie
Op basis van de drie basisbehoeften van onze medewerkers hebben we zeven tips samengesteld die je direct kunt toepassen op de werkvloer.
Communicatie
Communicatie is een toverwoord voor het begrijpen en implementeren van bovenstaande tools. Dit kan moeilijk zijn in drukke bedrijven, vooral omdat het bedrijf groeit in omvang en aantal werknemers. Ik hoor je nu al denken: dat wordt een dagtaak! Hoe garandeer je dat je zo makkelijk mogelijk op de makkelijkste manier communiceert?
Natuurlijk vind je het leuk om iemand “echt” complimenten, ondersteuning en feedback te geven. Dat is echter niet altijd mogelijk. Denk aan een organisatie met veel non-desk medewerkers, zoals Rituals, IKEA en Bijenkorf. Dit zijn bedrijven met tientallen kantoren, honderden teams en duizenden medewerkers door heel Nederland.
Oplossing
Met name in dergelijke organisaties is het van belang om medewerkers voor het voetlicht te brengen, verantwoordelijkheid te nemen en complimenten en feedback te geven. Heeft het team goed gewerkt? Presenteer de cijfers op de openbare tijdlijn en wees trots op het betreffende team. Heeft een medewerker hulp of feedback nodig? Stuur hem feedback in een privébericht. Het is snel, efficiënt en onopvallend. Geef medewerkers een gevoel van autonomie en verantwoordelijkheid door informatie en documenten te delen die altijd toegankelijk zijn. Zo kunnen zij onafhankelijk handelen en goed geïnformeerd zijn. U kunt de evenementfunctie ook gebruiken om evenementen te maken voor maandelijkse borrels en andere teambuildingactiviteiten. Dus iedereen heeft er zin in!