whatsapp icon

Motiveer je medewerkers voor een hogere efficiëntie

8 februari 2022 | 8 februari 2022

Recentelijk is er aandacht voor de tevredenheid en het welzijn van medewerkers en de bijbehorende drijfveren. Voorheen was de werkgever-werknemerrelatie gewoon een uitwisseling van te doen werk en te betalen salaris. Er kwam steeds meer  aandacht  voor efficiënter  en daarna “leuker” werken. Het bedrijf heeft ontdekt dat het bedrijf floreert met gelukkige medewerkers.

Nu zijn de zaken volledig veranderd. Bij grote HR-evenementen die jaarlijks over de hele wereld worden gehouden, is de werknemerservaring vóór en de werknemerservaring erna.

Hoe beter de ervaring van de medewerker, hoe beter de prestatie. Geweldige prestaties komen voort uit een essentiële motivatie. De ervaring van een goede medewerker versterkt deze motivatie. Want over het algemeen denk ik  dat ik  gemotiveerd ben als ik naar mijn werk kom. Ze willen werken en zijn daartoe bereid. Als manager ga je  nog een stap verder. Het goed inspireren van medewerkers zorgt ervoor dat zij optimaal functioneren op de werkvloer. Er is ruimte  voor een lachen en huilen. Iedere medewerker weet wat  bijdraagt ​​aan hun uiteindelijke doel.

Volgens de zelfbeschikkingstheorie heeft ieder mens drie natuurlijke basisbehoeften. Wanneer  aan deze drie basisbehoeften is voldaan, kan men optimaal functioneren en groeien.

  • Bekwaamheid: Ik heb het gevoel  dat ik over de juiste vaardigheden beschik om goed te werken.
  • Autonomie: het gevoel zelfstandig beslissingen te kunnen nemen en  te kunnen handelen.
  • Verbinding: het gevoel  relaties met anderen te accepteren en te koesteren.

7 tips voor motivatie

Op basis van de drie basisbehoeften van onze medewerkers hebben we zeven tips samengesteld die je direct  kunt toepassen op de werkvloer.

  • Feedback geven, die het gevoel van bekwaamheid versterkt.
  • Bedank de medewerkers.
  • Geef de hoogste prioriteit aan resultaten, maar laat medewerkers beslissen wat ze ermee doen.
  • Empower en houd medewerkers verantwoordelijk.
  • Ken, herken en waardeer uw medewerkers, ook onder stressvolle werkomstandigheden.
  • Creëer een sfeer van samen werken en  leren. 
  • Organiseer teambuilding activiteiten en informele momenten. 

Communicatie

Communicatie is een toverwoord voor het begrijpen en implementeren van bovenstaande tools. Dit kan moeilijk zijn in drukke bedrijven, vooral omdat het bedrijf groeit in omvang en aantal werknemers. Ik hoor je nu al denken: dat wordt een dagtaak! Hoe garandeer je  dat je zo makkelijk mogelijk  op de makkelijkste manier communiceert?

Natuurlijk vind je het leuk om iemand “echt” complimenten, ondersteuning en feedback te geven. Dat is echter niet altijd mogelijk. Denk  aan een organisatie met veel non-desk medewerkers, zoals Rituals, IKEA en Bijenkorf. Dit zijn bedrijven met tientallen kantoren, honderden teams en duizenden medewerkers door heel Nederland.

Oplossing

Met name in dergelijke organisaties is het van belang om medewerkers voor het voetlicht te brengen, verantwoordelijkheid te nemen en complimenten en feedback te geven. Heeft het team goed gewerkt? Presenteer de cijfers op de openbare tijdlijn en wees trots op het betreffende team. Heeft een  medewerker hulp of feedback nodig? Stuur hem feedback in een privébericht. Het is snel, efficiënt en onopvallend. Geef medewerkers een gevoel van autonomie en verantwoordelijkheid door informatie en documenten te delen die altijd toegankelijk zijn. Zo kunnen zij onafhankelijk handelen en goed geïnformeerd zijn. U kunt de evenementfunctie ook gebruiken om evenementen te maken  voor  maandelijkse borrels en andere teambuildingactiviteiten. Dus iedereen heeft er zin in!